انواع جت پرینتر های صنعتی

خانه    بلاگ      انواع جت پرینتر های صنعتی
انواع جت پرینتر های صنعتی

در خط تولید کارگاه ها، کارخانه ها و … به دستگاه های مختلفی نیاز است. از تولید محصول از مواد اولیه گرفته تا بسته بندی محصول، از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. یکی از وسایلی که در پایان خط تولید حضور دارد و برای درج اطلاعات مهم بر روی بسته بندی محصول مورد استفاده قرار می گیرد، جت پرینتر نام دارد که دارای انواع مختلفی می باشد. در این مقاله ما سعی داریم به انواع جت پرینتر های صنعتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

جت پرینتر صنعتی چیست؟

یکی از انواع جت پرینترها، جت پرینتر صنعتی است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه می تواند ابتدا اطلاعاتی را دریافت کند و سپس بر اساس آن، جوهر را از فاصله چند میلی متری تا چند سانتی متری بر روی محصول مورد نظر پرتاب کند. این دستگاه می تواند بدون توقف و با سرعت بالایی اطلاعات مورد نظر را چاپ نماید. اطلاعاتی که توسط جت پرینتر صنعتی بر روی محصول درج می شود برای مصرف کننده اهمیت زیادی دارد. این اطلاعات شامل تاریخ تولید و تاریخ انقضا، بارکد، قیمت و … می شود.

استفاده از جت پرینتر صنعتی چه اهمیتی دارد؟

اهمیت استفاده از جت پرینتر صنعتی برای تمامی محصولات زیاد است اما در برخی از محصولات مانند مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، نوشیدنی و … دانستن تاریخ تولید و انقضا از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا در صورتی که از تاریخ انقضا محصول گذشته باشد محصول مورد نظر علاوه بر آن که کیفیت خود را از دست می دهد باعث بیمار شدن و مسمومیت فرد نیز خواهد شد. به همین ضروری است که کارخانجات و کارگاه های تولیدی از این دستگاه برای درج این اطلاعات ضروری، در خط تولید خود استفاده نمایند.

انواع جت پرینتر صنعتی کدام است؟

جت پرینتر صنعتی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های مختلفی دارند. شما باید با توجه به نوع محصول، نوع بسته بندی محصول، جنس بسته بندی محصول تولیدی خود و … جت پرینتر صنعتی مناسب با نیازتان خریداری نمایید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن دریافت نمایید. در ادامه به برخی از انواع جت پرینتر صنعتی می پردازیم.

جت پرینتر های CIJ

جت پرینتر CIJ برگرفته از عبارت Continuous Inkjet Printers  می باشد. این جت پرینتر سرعت بالایی دارد و بهتر است در کارخانه هایی مورد استفاده قرار بگیرد که تیراژ تولید آن ها زیاد است و نیاز است دستگاه بیشتر از ۱۵ ساعت در روز کار کند. به طور کلی این نوع جت پرینتر دارای مزیت های زیر می باشد:

  • چاپ اطلاعات با سرعت بالا
  • خشک شدن سریع جوهر
  • چاپ اطلاعات از فاصله ۱ تا ۳ سانتی متری
  • چاپ اطلاعات برروی محصولات مرطوب
  • قابلیت چاپ اطلاعات بر روی سطح ناهموار و دارای منحنی زیاد

در هنگام خرید این جت پرینتر باید به نیاز خودتان به سرعت چاپ دقت داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که خدمات فنی و لوازم جانبی و مصرفی توسط فروشنده به شما ارائه شود. بررسی جوهر دستگاه، مناسب بودن فیلتر آن و بررسی های فنی و دوره ای و در صورت لزوم تعمیر آن باید به صورت مرتب انجام شود.

جت پرینتر های DOD

جت پرینتر های  DOD مخفف عبارت Drop On Demand printer می باشند. این دستگاه دارای دو مدل است که عبارتند از های رزولوشن، لارج کاراکتر. جت پرینتر DOD لارج کاراکتر همان طور که از نامش مشخص است برای چاپ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و البته تکنولوژی قدیمی تری نسبت به نوع دیگر دارد. جت پرینتر DOD لارج کاراکتر با سیستم ۷ تا ۳۲  نازلی کار می کند. کیفیت چاپ این نوع جت پرینتر خیلی بالا نیست اما برای چاپ های بزرگ در صنایع بشکه سازی، کارتن سازی و چاپ های بزرگ دیگر هنوز هم گزینه های مناسبی می باشد.

جت پرینتر DOD های رزولوشن یا HR، کیفیت چاپ بالایی دارند. تعداد نازل های این دستگاه ۱۲۸ عدد می باشد به همین دلیل است که کیفیت چاپ با این نوع جت پرینتر DOD بالا می باشد.

جت پرینتر های HP یا کارتریجی

جت پرینتر های HP یا کارتریجی دارای یک سری مزایا و ویژگی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • قیمت این نوع جت پرینتر پایین است و به همین خاطر برای کارگاه هایی که تولیدات محدود و کمی دارند می تواند گزینه مناسبی باشد.
  • کیفیت چاپ و رزولوشن اطلاعات توسط این جت پرینتر بالا است.
  • هر چند قیمت این دستگاه پایین است اما جوهری که برای این جت پرینتر مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت بالایی دارد و حتی گاهی اوقات ممکن است قیمت جوهر از قیمت کل دستگاه نیز بیشتر شود.
  • سیستم این نوع جت پرینتر صنعتی ساده است و همین مسئله باعث می شود تا کمتر خراب شده و در حین کار توقف کمتری داشته باشد.
  • از آن جایی که برای تعویض جوهر یا کارتریج دستگاه باید هد دستگاه تعویض شود، تقریبا می توان گفت خط به خاطر خرابی هد دستگاه متوقف نخواهد شد.
  • برای چاپ بارکد میله ای و دو بعدی می توانید از این جت پرینتر استفاده نمایید.
  • جت پرینتر های کارتریجی هیچ گونه قطعه الکترومکانیکی یا فیلتری ندارند و تنها قطعه مصرفی که در این جت پرینتر مورد استفاده قرار می گیرد، کارتریج می باشد.
  • می توانید در خط تولید با سرعت بالایی اطلاعات مورد نظر را بر روی محصولات به کمک این جت پرینتر چاپ نمایید.

همانطور که گفتیم تنها مشکلی که در این جت پرینتر وجود دارد قیمت بالای کارتریج به نسبت حجم کم آن می باشد. در باقی موارد سطح کیفیت کار بالا است.

جت پرینتر های لیزری

در این نوع جت پرینتر ها به جای درج اطلاعات به کمک جوهر، از لیزر استفاده می شود و در واقع با کمک لیزر و پرتوهای نور، بر روی سطح مورد نظر، اطلاعات حک می شوند. از آن جایی که اطلاعات بر روی محصول مورد نظر با لیزر حکاکی می شوند، امکان محو شدن و از بین رفتن اطلاعات وجود ندارد در نتیجه در برابر شرایط محیطی مختلف مانند رطوبت اطلاعات پاک نمی شوند و این مسئله باعث ماندگاری بالای اطلاعات بر روی محصول می شود.

در این مقاله با انواع جت پرینتر های صنعتی آشنا شدید. اکنون این شما هستید که باید نوع نیاز خودتان را بررسی کنید و بر اساس آن جت پرینتر صنعتی مناسب خود را تهیه نمایید.

مشاوره خرید